Criteria fijne adressen

Criteria fijne adresjes

Het doel van het publiceren van deze fijne adresjes is om jou, toerist en bezoeker, wegwijs te maken in het grote aanbod van shoppen en eten en drinken in Kortrijk. Ervaring leert dat je de weg zoekt naar de voornaamste winkelstraten, maar eigenlijk vooral te weten wil komen waar die typische winkeltjes zijn. Onze motivatie is om je te doen afwijken van de gewone loopstroom en je de speciale zaken te laten ontdekken. Het zijn zaken die je elders niet zal aantreffen en die het uithangbord zijn voor Kortrijk als trendy mini-city-break-bestemming. Ook voor reis- en lifestylejournalisten is het bundelen van dergelijk informatie van belang. Journalisten vragen ons steeds weer: wat is nieuw, welke typisch Kortrijkse producten hebben jullie, wat is er origineel en anders dan elders? Dergelijke lijstjes kunnen ook die doelgroep op weg helpen.

Fijne adresjes voor mode, home en interior, antiek en vintage en lifestyle:

Op deze fijne adresjes-lijst kunnen we niet alle Kortrijkse winkels kwijt. En dat willen we ook niet. Deze lijstjes betrachten een direct bruikbare introductie te zijn door middel van selectie. Wij verwijzen dan ook door naar een ruimere selectie op www.shop-in-kortrijk.be.

Om tot de fijne adresjes-lijst te kunnen komen, hanteren we volgende criteria:

1. Ligging. Het gros van de toeristen vertoeft in het centrum en een bijkomende troef is dat ons centrum behapbaar is en dat alles op wandelafstand ligt. We nemen dus alleen adresjes die op comfortabele wandelafstand van de Grote Markt liggen.

2. Geen ketens. Zaken die deel uitmaken van een grote winkelketen kan men ook elders vinden, dus die komen niet aan bod. We mikken op zelfstandige ondernemers in het Kortrijkse. Voor mode en accessoires selecteren we op basis van het aanbieden van Kortrijkse of Belgische ontwerpers.

3. Couleur locale of Made in Kortrijk. We trachten te definiëren wat typisch Kortrijks is op basis van reacties van onze bezoekers (journalisten en individuele toeristen, Tripadvisor, reacties website, enz..) maar ook wat wijzelf als ervaringsdeskundigen typisch Kortrijks vinden.

4. Eigentijds en trendy karakter: wat nieuw is, up and coming, wat anders is, wat past in de trends. Hier past design en creatieve maakeconomie onder en ook duurzaamheid (vb. vintage) komt in aanmerking. Ook het unieke pand waarin een zaak gevestigd is, kan in aanmerking komen, omdat het een specifiek bezoek waard is.

Elk fijn adresje moet minstens aan 3 van de 4 criteria voldoen.

Uitzondering voor de antiquairs: daar is het criterium ligging voldoende.

Fijne adresjes voor welness:

De fijne adresjes voor welness zijn publiek toegankelijk zonder verplicht verblijf, zijn kwalitatief en eigentijds, en bieden een ruim aanbod van ontspanningsmogelijkheden.

Fijne adresjes op vlak van eten en drinken; aanraders bistro's en restaurants, chocolatiers, koffiezaken en cafés:

Hier doen we beroep op een jury bestaande uit:

  • een dertiger, man, roots in Kortrijk en werkend in Kortrijk, hobbykok, affiniteit en interesse in architectuur en design.
  • een vijftiger, vrouw, wonend in Kortrijk, docente toerisme en culinair liefhebber.
  • een veertiger, man, wonend in Kortrijk, rasechte levensgenieter.
  • een jonge zestiger, man, wonend in Kortrijk, sportieve en reislustige levensgenieter

Als er nieuwe adresjes bijkomen, leggen we die op geregelde tijdstippen voor aan deze 4-koppige jury. U kan uw restaurant of bistro ook altijd doorgeven via toerisme@kortrijk.be.

Voor de toprestaurants hanteren we de quoteringen van Gault&Millau.

 

Deze lijstjes zijn erg dynamisch en kunnen heel regelmatig wijzigen. Toerisme Kortrijk en team Economie prospecteren regelmatig en ook de jury kan haar bevindingen op elk moment doorgeven.

Het College van Burgemeester en Schepenen heeft in haar zitting van 9 december 2013 beslist om principieel akkoord te gaan met het selectief publiceren van aanraders op vlak van eten, drinken en shoppen op de website van Toerisme Kortrijk.

Weergeven