Historisch stadhuis

Rondleiding stadhuis

Rondleiding stadhuis

Deze rondleiding biedt je als leerkracht de kans om de kinderen uit jouw klas meer te betrekken bij de werking van de stad Kortrijk, en in het bijzonder het stadhuis. We streven ernaar om de volwassenen van morgen nu al vertrouwd te maken met het stadsbestuur. Want hoe de stad bestuurd wordt, heeft ook invloed op de kinderen van jouw klas. Daarnaast heeft het stadhuis een historische waarde.

Tijdens de rondleiding koppelen we historische feiten aan de leefwereld vandaag.

 

Praktische informatie

Wil je het stadhuis graag bezoeken met jouw klasgroep? Contacteer ons via dit online formulier, en wij gaan ermee aan de slag.

Een gids kan je groep doorheen de verschillende gebouwen loodsen. Bij Visit Kortrijk kunnen we ook een volledig dagprogramma op maat uitwerken. Zo kan je de rondleiding in het stadhuis combineren met een wandeling doorheen de stad, een lekkere lunch of een bezoek aan één van onze musea. Geef je wensen door en wij zoeken naar het ideale programma voor jouw groep.

Ga je liever zelf op ontdekking met je klasgroep? Ook dat kan. Met ons uitgewerkt lespakket kan je aan de slag om jouw groep wegwijs te maken in het stadhuis. Vooraf en tussendoor vind je handige tips voor leergebiedoverschrijdende activiteiten. Let wel, het stadhuis bezoeken kan enkel na afspraak. 

Download het lespakket hier

 

Extra

Leuk weetje: sinds februari 2024 vind je aan het plafond aan de ingang van het historisch stadhuis een lichtinstallatie. Hier zie je een artistieke uitwerking van het Verdrag van Kortrijk, dat op 28 maart 1820 ondertekend werd in het Stadhuis. 

In 1814 werd de Franse keizer Napoleon verslagen en wilde het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden de grenzen van Frankrijk vastleggen in een verdrag. Zes jaar later kwam dit er uiteindelijk en werd de grens tussen het toenmalig Koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk Frankrijk definitief vastgelegd

Sta zeker even stil bij deze lichtinstallatie wanneer je de verplaatsing maakt tussen het historisch en administratief stadhuis.

Afbeelding
Lichtinstallatie over het Verdrag van Kortrijk

Eindtermen

Mens en maatschappij

2.14 De leerlingen kunnen op een eenvoudige wijze uitleggen dat verkiezingen een basiselement zijn van het democratisch functioneren van onze instellingen.

2.16 De leerlingen weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen.

3.8 De leerlingen kunnen aan de hand van een voorbeeld illustreren dat een actuele toestand, die voor kinderen herkenbaar is, en die door de geschiedenis beïnvloed werd, vroeger anders was en in de loop der tijden evolueert.

Nederlands

2.10 De leerlingen kunnen (verwerkingsniveau = beoordelen) het gepaste taalregister hanteren als ze op basis van vergelijking, hetzij met hun eigen mening, hetzij met andere bronnen: tijdens een discussie met bekende volwassenen over een behandeld onderwerp passende argumenten naar voren brengen.

Sociale vaardigheden – relatiewijzen

1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren.